Mandelsmör m. choklad & fänkålsjuice

IMG_0870

Ett typiskt mellanmål för mig är någon frukt, riskakor, nötsmör och en juice eller smoothie. Denna juice är gjord på fänkål, grönkål, selleri, morot och lime. Jag blandade även i lite chlorella och hampaprotein. Jag använde rätt mycket fänkål, närmare bestämt blasten av tre stycken, så dess smak har aldrig varit så genomträngande i andra juicer jag gjort. Som tur var så blev det väldigt gott! Idag var det även på tiden att göra nötsmör, och då provade jag mig på mandelsmör med smak av choklad!

Recept: 700g mandlar, 0.5 tsk salt, 2 msk kakao

Tillagning: Rosta mandlarna i ugnen på 175 grader tills de fått lite färg. Ett tips är att smaka av efterhand och känns de tillräckligt rostade så är det bara att ta ut. Mixa sedan mandlarna med salt och kakao tills du fått en konsistens du är nöjd med. Förvara i en fin burk i skafferiet.

 

 

Leave a comment