Cashewnötsbröd

IMG_0844

 

Jag tror aldrig har bakat ett bröd såhär lätt, med så få ingredienser. Receptet hittade jag på Tasty health’s blogg, som är otroligt inspirerande med många bra recept. Som vanligt när jag hittar ett recept så brukar jag oftast ändra eller lägga till något i receptet. Det behöver inte vara en stor ändring. Men det är skönt att sakta med säkert bli mer säker med olika ingredienser och våga prova sig fram. Resultatet blev fantastiskt gott med härlig konsistens! Det ska bli roligt att baka det i framtiden med exempelvis oliver eller soltorkade tomater. Jag använde mig av en brödform som är ca 30 cm och dubblade receptet från bloggen, ändå blev brödet ganska lågt. Med andra ord så använd gärna en mindre form om du vill ha en högre limpa. Receptet jag skriver här nedan är det dubblade, med de få ändringar jag gjorde.

Recept: 2 dl cashewnötssmör(osaltat, och orostat), 4 äggvitor(jag använde äggvita på burk, supersmidigt!), 2 msk fiberhusk, 1 tsk bikarbonat, 1 tsk salt, 3 msk krossat linfrö, 4 msk solroskärnor

Tillagning: Blanda alla ingredienser och häll i en smord(med kokosolja) brödform. Sätt in i ugnen på 180 grader och ta ut när limpan har fått färg, ca 30 minuter.

Tips: Gör ditt eget nötsmör istället för att köpa! I detta receptet behöver du enbart cashewnötter(ca 4 dl tror jag det var). Mixa nötterna till du får en mjuk konsistens(tiden varierar mycket beroende på mixer) och blanda sedan med resten av ingredienserna till brödet direkt i mixern.

 

4 thoughts on “Cashewnötsbröd

Leave a comment