Bovete- & kokospannkakor m. chiasylt & kokosmjölk

IMG_0987

Pannkakor är alltid lika gott. Det är bara att anpassa innehållet till vad man är sugen på. Något jag har blivit förälskad i var gäller innehåll i pannkakor är någon ost(gärna chevré), tomat och spenat, mums! Men efterrättspannkakor sitter inte fel de heller. På bilder ser ni egengjord blåbärs-, hallon- och chiasylt, tillsammans med banan, mullbär och ringlad dadelsirap.

Förberedelserna för denna måltid var typiskt mig, såhär kan det gå till när jag blivit sugen på en viss rätt. Jag var sugen på pannkakor. Jag kollade runt lite på recept för att se ungefärliga mått. Jag kom fram till att jag behövde någon mjölk, vilket jag inte hade hemma. Så jag gick igenom skafferiet och funderade på vad för typ av mjölk jag kunde göra. Jag hade inga nötter hemma, sesamfrön slog min tanke, men de behöver blötläggas så de gick bort(likaså med solroskärnor och hampafrön) . Tillslut hittade jag en burk med kokosflingor, och kokosmjölk blev det. Som tur var hade jag precis de 2.5 dl som behövdes. Sen behövde jag ju mjöl, och då tog jag fram bovetekärnor efter mycket övervägande om vilket mjöl jag ville använda och vad jag hade hemma. Fram med mixern och jag fick på en halv minut finmalet bovetemjöl. Perfekt. Då var det bara att blanda dessa och i med ägg och salt. Smaka av och börja steka. Nu behövde jag tillbehör, jag ville prova sylten som jag gjorde för någon dag sedan, så den tog jag fram. Jag tog även fram flera burkar med ex. mullbär, incabär, kakaonibs, bipollen och dadelsirap. Till det ville jag ha någon frukt eller bär, och då det enda jag hade hemma var äpple och banan, fick det bli det sistnämnda. Jag ville dessutom ha mer matigt innehåll(helst det jag nämnde i början av inlägget), men då jag inte hade chevré så blev det vanlig ost(det blev gott det också), tomat samt egenodlad spenat. Slutligen var pannkakorna färdiggräddade och jag kunde äta börja äta! Med andra ord så är hoppet om att laga en önskad måltid inte förlorad för att du inte har de exakta ingredienserna. Prova dig fram med olika råvaror och ingredienser och ha fantasi!

Recept chiasylt: 1 dl blåbär, 1 dl hallon, 2 msk chiafrön, ca 1 dl vatten, 2 tsk kokossocker

Tillagning: Låt bären tina om de är frusna och mosa de sedan med en gaffel. Blanda i chiafröna och en del av vattnet. Efter sylten stått någon timme och chiafröna svällt så kan du dryga ut sylten med vatten till önskad konsistens(notera att chiafröna kan svälla lite till). Smaka sedan av med kokossocker. Förvara i glasburk i kylskåpet.

Recept pannkakor: 4 dl kokosmölk(se nedan), 2.5-3 dl bovetemjöl(gör själv såhär), 3 ägg, 1/2 tsk salt samt kokosolja med smak att steka i

Tillagning: Blanda alla ingredienser och stek på medelvärme i kokosoljan.

Recept kokosmjölk: 2.5 dl kokosflingor, 1 l vatten, en nypa salt

Tillagning: Mixa alla ingredienser och häll genom en nötmjölkspåse(eller ex. saftpåse) och tryck ut all vätska. Förvara mjölken sedan i en flaska i kylen. Pulpan(kokosköttet) som blir över kan du använda i kakor, grytor eller i egengjord granola exempelvis.

Leave a comment