Sötpotatisstrips och kryddig paprikasås

IMG_0980

Kvällens mat blev strips/pommes gjorda på sötpotatis och vanlig potatis med timjan, stekt halloumi och en grönsallad med svartkål och gurka. Såsen improviserade jag fram och jag blir lika glad varje gång det resulterar i något bra(speciellt när det blir godkänt av någon annan, ex. sambon). Självförtroendet stiger och jag vågar chansa mer och skapa egna recept.

Recept sås: 1 dl cashewnötter, 2 dl vatten, 1 tomat, 1/2 paprika, 1 vitlöksklyfta, 1/2 lime (saft), 1 tsk näringssjäst, 1 tsk paprikapulver, 1/2 tsk chilipulver, 1/2 tsk peppar, 1/3 tsk salt,  1 tsk natural umami(santa maria krydda), 1/2 tsk lökpulver

Tillagning: Skär paprikan i bitar och stek(gärna i kokosolja) tills de blivit mjuka och fått färg. Mina var lite småsvarta om kanterna. Häll därefter alla ingredienserna i en mixer och mixa tills du fått en slät konsistens. Smaka av med kryddorna. Förvara i en glasburk i kylen. Såsen tror jag är god till det mesta, sambon nämnde exempelvis att den hade passat väldigt bra till hamburgare.

Recept strips: 1 stor sötpotatis, 1 stor potatis, olivolja, salt och timjan

Tillagning: Skär potatisarna i tunna strimlor och lägg i en ugnsform. Ringla över lite olivolja, salt och timjan. Grädda i ugnen på 200 grader och grilleffekt för att få det lite krispigare. Rör runt lite då och då för att även få de understa stripsen krispiga.

Leave a comment