Päron-, blåbär- och limekaka med smak av kokos

IMG_0952

Utöver tranbärsremmarna så ville jag bjuda på någon kaka när ett par vänner kom över igår. Men något färdigt recept ville jag inte använda utan jag ville komma på receptet själv denna gång. Jag började med att leta igenon köket för att se vilka smaker jag var sugen på och vad jag hade hemma. Smakerna jag tänkte mig skulle vara fräscha med inslag av någon frukt. Jag måste säga att jag blev oerthört glad när alla vännerna och sambon dagen efter gav två tummar upp. Rent estetiskt så var det synd att toppenlagret färgade av sig på mittenlagret, men vad gör det när den smakar så gott? I receptet använde jag mig av en springform med diameter på 18 cm.

Recept: Bottnen – 1 dl mandlar, 1 dl cashewnötter, 1 dl riven kokos, ca 13 dadlar. Mellanlager – 5 dl cashewnötter(blötlagda över natten eller 8h), saften från 1.5 lime, 0.5 tsk vaniljpulver, 0.5 dl kokosolja utan smak. Topplager – 2 dl blåbär, 1 päron, saften från 1/2 lime, 2 msk kokosolja utan smak

Tillagning: Är dadlarna torra, låt dem ligga i blöt i någon timme innan du börjar. Börja med att mixa alla ingredienser till bottnen. Tryck sedan ut degen i springformen. Därefter så sköljer du cashewnötterna och mixar dem tillsammans med de andra ingredienserna för mellanlagret. Är kokosoljan fast, var noggrann med att det finfördelas när du mixar. Vi vill inte ha klumpar kvar. Fördela därefter smeten jämnt och ställ in i frysen en stund. Mixa sedan resterande ingredienser och häll på kakan. Förvara kakan i frysen, och ta ut ca 30-40 minuter innan du ska servera den.

 

 

Leave a comment